İstanbul Özel Halk Otobüsü sektörünün heyecan ve merakla beklediği, üzerinde yaklaşık 1 yıldan beri çalışılmakta olan yeni işletme ve hak ediş sistemi İBB Meclisinin bugünkü oturumunda görüşülerek oy birliği ile kabul edildi. Hayırlı ve uğurlu olsun.
GENİŞ KATILIMLI MUTABAKAT
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi tarafından kabul edilen yeni otobüs işletme sistemi kısaca, işletme ve hak ediş esaslarını düzenlemektedir.
İETT Koordinasyonunda ve tüm paydaşların katılımıyla hazırlanan sistemin, açık ve objektif bakış açısıyla, geniş ve katılımcı bir anlayışla müzakereye dayalı olarak oluşturulması belki de sektörde bir ilk olması nedeniyle önem arz etmektedir.
Çalışma çok geniş bir katılımla yapıldı ve ilgili ya da ilgisiz herkes fikir ve görüşlerini beyan etme imkanı elde ettiler. Görüş ve öneriler tek, tek kayıt altına alınarak çalışmanın altlığı oluşturuldu. Çalışmanın çok geniş ve teknik olması nedeniyle hem ÖHO Sektör temsilcileri hem de İETT yetkilileri İBB Meclis üyelerine sunumlar yaparak bilgilendirdi ve onların görüşlerini de alarak çalışmaya son şeklini verdiler. Dolayısıyla da bu titiz ve katılımcı çalışma yöntemi oluşturulan yeni sisteme hem katkı ve çok geniş destek sağlamış oldu.
İBB Meclisi tarafından onaylanan ve İBB, İETT, ÖHO Temsilcisi olan Esnaf Odası ve 5 Şirket arasında mutabakatla oluşturulan yeni sistem içindeki en önemli kısım olan Hak ediş modeli; “Değişken Maliyetler +Sabit Maliyetler +Kar payı ödemesinden oluşmaktadır. Değişken Maliyetler (Yakıt ve rutin bakım) yapılan KM üzerinden hesaplanırken sabit maliyetler cari fiyatlar üzerinden belirlendi.
İşletmeci kusurlarından kaynaklanan sefer ve KM kayıpları hariç net gelir garantisi var. Değişken maliyetler 2 ayda bir, sabit maliyetler ise yılda bir referans verilere göre güncellenecek. Yolcu ve yolculuk faaliyetinden kaynaklanan gelirle işletmecinin bir ilgisi olmayacak.
MÜKTESEP HAKLAR KORUNACAK
İstanbul Özel Halk Otobüsleri Esnaf Odası Başkanı Göksel Ovacık İBB Meclisi kararı ile ilgili yaptığı açıklamada; ’. Bildiğiniz üzere İBB ve İETT ile uzun zamandır üzerinde çalıştığımız ve kısaca adı, "YENİ İŞLETME VE GELİR GARANTİLİ HAK EDİŞ SİSTEMİ' olan çalışma karar altına alınması için önce Temmuz ayında daha sonra17 Eylül 2020 tarihinde (bugün) İBB Meclisinde görüşüldü.
Yeni sistem ulaşım, hukuk ve plan, bütçe komisyonlarında ayrıntılı şekilde görüşülerek siyasi parti grupları bilgilendirildi
Böylece Karar tarihi itibarı ile 3041 Özel Halk otobüsünün müktesep hakları korunacaktır. Sistem değişikliği nedeniyle oluşan ek maliyetin karşılanması amacıyla Plan ve bütçe komisyonun da görüşü alınarak 2020 yılı için 323.360.000 milyon tl. Borçlanma yetkisi İBB’ye verilmiştir
Sonraki yıllar içinde borçlanma taleplerinin kanunda belirtilen borçlanma esasları çerçevesinde bütçe verileri ve maliyet hesapları da dikkate alınarak İstanbul Büyükşehir Belediyesinde değerlendirilecektir.
AYLIK 2 DEFA ÖDEME VE GÜNCELLEME
Değişken Maliyetler 2 ayda bir ve cari fiyatlar üzerinden, sabit maliyetler ise Kar payı ödemesi ile birlikte her yıl Şubat ayında TUİK verilerine göre güncellenecektir.
Yakıt hesaplamaları ticari hıza göre (Yani yaktığı kadar) ödenecektir. Yine rutin bakım bedeli de belirli bir KM ye kadar fiks, üstüne de ayrıca fark ödenecektir.
Yeni sistem bizler ile sözleşme imzalanması ile birlikte taşımacılık bedellerinin ayda 2 taksit halinde ödenmesi ve toplu taşıma faaliyetlerinin planlama, denetim ,yönetim ve yürütüm işlemleri ilgili mevzuatlarda belirtilen usul ve esaslara uygun olarak İETT tarafından yapılacaktır
Ülkemiz olağanüstü şartlar yaşamakta, COVİD sebebi ile sektörümüzde zor günler geçirmektedir. Yolculuk verileri %40 seviyelerine gelmiştir, malum hastalığın ne kadar süreceği konusunda belirsizlik devam etmektedir. Gelinen süreçte iflaslar başlamıştır.
Sektörümüz adına geleceğimiz için yeni sistemi en ince ayrıntısına kadar esnafımızın lehine olacak şekilde gerçekleştirdik. Bizler üzerimize düşen görev ve sorumlulukları yerine getirdik ve getirmeye devam edeceğiz .Bizlere bu süreçte destek olan ve emeği geçen başta İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ile İBB Meclis üyeleri ve tüm siyasi parti gruplarına ,İETT yönetimine ve İstanbul Özel Halk otobüsleri şirketleri Özulaş A.Ş.,Halk ulaşım A.Ş. yeni İstanbul halk otobüsleri, Öztaş A.Ş. ve Mavi Marmara ulaşım A.Ş. Başkan ve yöneticilerine çalışmada teknik yada hukuki anlamda emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz. Hayırlı olsun’’,dedi.
Etiketler : Yeni ÖHO otobüs sistemi İBB meclisinden oy birliği ile geçti