
ÖZULAŞ A.Ş. Genel Müdürü İsmail YOLCU tarafından yapılan açıklamada;’’ ÖZULAŞ ortaklarına ait 453 Özel Halk Otobüsü Nisan 2018 ayında toplam 11.845.385 yolcu taşıyarak Öğrenci ve ücretsiz taşıma desteği dahil 23.473.662,00 TL hasılat sağladı.
Genel Müdür İsmail Yolcu;“Nisan ayında taşınan ücretsiz yolcu sayısı 1.597.035 olup, genel yolculuk içindeki oranı %13’tür. Yine taşınan yolcunun %50’si tam, %33’ü öğrenci ve %4’ü ise sosyal indirimlidir.
Yine Nisan ayında ortalama yolculuk ücreti ücretsizler dahil 1,70 TL olarak gerçekleşti. Mart ayı içinde öğrenci kartlarının vizesinin gerçekleştirilmesi tam kontürlü yolculuk hasılatını %1 oranında artırdı. Bu ise rakamsal olarak yaklaşık 530 bin TL’ye tekabül etmektedir.
Mart ayına göre Nisan ayında araç başına aylık hasılat, öğrenci destek miktarının artırılması ve öğrenci kartlarının vizesi nedeniyle yaklaşık 4 bin TL, araç başına arttı ve araç başına taşınan ortalama günlük yolcu sayısı 868’den 872’ye çıktı. Elbette bu hem hasılattaki hem de yolcu sayısındaki artış olumlu gelişmedir. Ancak Eylülden itibaren ortaokul ve liseye yeni başlayacak öğrencilerle birlikte kart sayısının artmasına müteakip yolcu sayısı artmaya devam ederken ortalama yolculuk ücretiyle birlikte gelir de düşecektir. Bölgemizdeki Üsküdar-Çekmeköy, Bostancı Dudullu Metro ve Söğütlüçeşme-Gebze Banliyö gibi kısa vadede hizmete alınacak raylı sistem hatları hem yolculuk sayısını azaltacak, hem de aktarmalı yolculuğu çoğaltarak gelirin düşmesine neden olacaktır.
Özet olarak mevcut yolcu taşıma tarifesi sistemi, seyahat kartları verme ve uygulama yöntemiyle, ücretsiz ve indirimli yolculuklarda artışı kontrol etme imkanı olmadığı için tarifeyi artırmak suretiyle sürdürülebilir bir finansmana sahip olabilmek mümkün değildir. Öyle bir çelişkili yapı ortaya çıkmıştır ki yolcu sayısı arttıkça ters orantılı olarak gelir düşmektedir. Bu durum maliyet + kar payı dengesini sağlayacak ortalama reel yolculuk ücretini oluşturabilmeyi ve optimum noktada tutabilmeyi imkansız hale getirmektedir. ÖZULAŞ verileri bunun açık ve net örneğidir.
Aylık bin TL olarak sağlanan ücretsiz yolcu taşıma desteği yolculuk başına 0,28 TL’ye tekabül etmektedir. Maliyete göre (Ücretli yolculuk ortalaması) ortalama 1,96 TL olarak gerçekleşen yolculuk ücretinin sadece %14’üne tekabül etmektedir.
Bu veriler sosyal Devlet uygulamaları ve tarife sistemiyle Özel Halk Otobüslerinin gelirlerini maliyete göre optimum (olması gereken) seviyede tutabilmek mümkün olamayacağı için mutlaka sübvansiyon veya yatırım ve işletim maliyetleri, yatırımı miktarı ve riskine göre kar payı ve en üst seviyede hizmet kalitesini esas alan, yolcu ve KM gibi kriterlere göre miktarı belirlenmiş dinamik bir hak ediş sistemine geçilmesinden başka çare yoktur.” Dedi.
Etiketler : ÖZULAŞ NİSAN 2018 HASILAT VE YOLCU PERFORMANSI AÇIKLANDI