BAŞKAN SEDAT ŞAHİN, TOPLU ULAŞIMDA ÇÖZÜMÜ GÜNDEME ALDI

11-06-2024

BAŞKAN SEDAT ŞAHİN, TOPLU ULAŞIMDA ÇÖZÜMÜ GÜNDEME ALDI

Ulaştırma ve kentsel sistemler yüksek lisansı mezunu Özulaş A.Ş. Başkanı Sedat Şahin’den kentiçi toplu ulaşım önerileri....

Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri enstitüsü Kentsel sistemler ve Ulaştırma yönetimi Yüksek lisans Diploması olan Özulaş Toplutaşım A.Ş. Yönetim kurulu Başkanı Sedat Şahin’in Kent içi toplu taşımada indirimli ve Bedava taşımacılığın işletmecilere getirdiği zorluklar, sektöre finansal destek ve sübvansiyonlar, hizmet kalitesi ile sorunlara çözüm önerilerini dile getirdiği akademik yazısı;

KENT İÇİ TOPLU TAŞIMACILIKTA DEVAMLILIK VE KALİTELİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK NASIL OLMALIDIR?

Kent içi toplu taşımacılıkta süreklilik ve kaliteli sürdürülebilirlik sağlamak için bir dizi strateji ve uygulama gereklidir. Bu stratejiler, finansal, operasyonel, çevresel ve sosyal boyutları kapsar. İşte bu hedeflere ulaşmak için bazı temel ilkeler ve öneriler:

1. FİNANSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

   - Dengeli Gelir Modelleri:Toplu taşıma sistemlerinin finansal sürdürülebilirliği için dengeli gelir modelleri geliştirilmelidir. Bu, bilet satış gelirleri, kamu sübvansiyonları ve özel sektör yatırımlarının bir kombinasyonunu içerebilir.

   - Kamu-Özel İşbirliği: Kamu ve özel sektör işbirliği (PPP) modelleri, finansal kaynakların daha etkin kullanılmasını sağlayabilir.

   - Yenilikçi Finansman: Kentsel ulaşım projeleri için yenilikçi finansman yöntemleri (örneğin, karbon kredileri, kentsel dönüşüm fonları) kullanılabilir.

 2. OPERASYONEL VERİMLİLİK

   - Akıllı Ulaşım Sistemleri: Gerçek zamanlı veri analizi, akıllı biletleme sistemleri ve dinamik güzergah yönetimi gibi teknolojilerle operasyonel verimlilik artırılabilir.

   - Düzenli Bakım ve Yenileme:Araçların ve altyapının düzenli bakımı ve yenilenmesi, hizmet kalitesinin ve güvenliğin sürdürülmesini sağlar.

   - İnsan Kaynağı Eğitimi: Sürücüler ve diğer personel için sürekli eğitim programları, hizmet kalitesini ve müşteri memnuniyetini artırır.

3. ÇEVRESEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

   - Yeşil Teknolojiler: Elektrikli otobüsler, hibrit araçlar ve diğer düşük emisyonlu teknolojilerle çevresel etkiler azaltılabilir.

   - Enerji Verimliliği:Enerji verimliliğini artırmak için akıllı enerji yönetim sistemleri ve yenilenebilir enerji kaynakları kullanılabilir.

   - Sürdürülebilir Ulaşım Planlaması:Uzun vadeli ulaşım planlamasında çevresel sürdürülebilirlik ilkeleri göz önünde bulundurulmalıdır.

4. SOSYAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

   - Erişilebilirlik:Toplu taşıma sistemleri, herkesin erişimine uygun olmalıdır. Engelliler, yaşlılar ve düşük gelirli bireyler için erişilebilirlik artırılmalıdır.

   - Toplumsal Katılım: Toplu taşıma planlamasında ve iyileştirmelerinde halkın görüşleri ve ihtiyaçları dikkate alınmalıdır.

   - Fiyatlandırma Politikaları: Toplu taşıma hizmetlerinin fiyatlandırılması, sosyal adaleti gözeten bir şekilde düzenlenmelidir. İndirimli ve bedava bilet politikaları dikkatlice planlanmalıdır.

 5. KAPSAMLI ULAŞIM AĞI

   - Entegre Ulaşım Sistemleri:Otobüsler, metrolar, tramvaylar ve bisiklet paylaşım sistemleri gibi farklı toplu taşıma türleri arasında entegrasyon sağlanmalıdır.

   - Güzergah Planlaması: Yolcu talepleri ve ulaşım ihtiyaçları doğrultusunda güzergahlar ve sefer sıklıkları optimize edilmelidir.

   - Alternatif Ulaşım Modları: Yaya yolları, bisiklet yolları ve araç paylaşım programları gibi alternatif ulaşım modları teşvik edilmelidir.

 6. TEKNOLOJİ VE İNOVASYON

   - Mobil Uygulamalar ve Bilgilendirme:Yolculara anlık bilgi sağlayan mobil uygulamalar ve dijital ekranlar hizmet kalitesini artırabilir.

   - Veri Analitiği: Yolcu davranışları ve talep analizleri yapmak için büyük veri analitiği kullanılabilir.

   - Otomasyon ve Yapay Zeka: Araçların ve trafik yönetim sistemlerinin otomasyonu, operasyonel verimliliği artırabilir.

7. KRİZ YÖNETİMİ VE DAYANIKLILIK

   - Acil Durum Planları: Doğal afetler, pandemiler ve diğer kriz durumları için acil durum planları oluşturulmalıdır.

   - Esnek Hizmet Yapıları: Kriz dönemlerinde hizmetlerin devamlılığını sağlayacak esnek hizmet yapıları geliştirilmelidir.

Bu stratejiler, kent içi toplu taşımacılık sistemlerinin sürdürülebilir, kaliteli ve sürekli olmasını sağlamaya yardımcı olacaktır. Kamu ve özel sektörün işbirliği, toplumsal katılım ve teknoloji kullanımı bu sürecin önemli unsurlarıdır.

KENT İÇİ TOPLU TAŞIMADA İNDİRİMLİ VE BEDAVA TAŞIMACİLİGİN İŞLETMECİLERE GETİRDİGİ ZORLUKLAR NELERDİR?

Kent içi toplu taşımada indirimli ve bedava taşımacılığın işletmecilere getirdiği zorluklar çeşitli finansal, operasyonel ve hizmet kalitesi açısından değerlendirilebilir. İşte bu zorluklar ve olası çözüm önerileri:

ZORLUKLAR

1. FİNANSAL KAYIPLAR

   - Gelir Kaybı: İndirimli ve bedava taşımacılık, işletmecilerin bilet satışlarından elde ettiği gelirleri azaltır. Bu durum, işletmecilerin mali sürdürülebilirliğini tehlikeye atabilir.

   - Artan Maliyetler:Daha fazla yolcu taşıma ihtiyacı, araç bakım maliyetlerini, yakıt tüketimini ve personel giderlerini artırabilir.

2. OPERASYONEL ZORLUKLAR

   - Yüksek Talep:Bedava veya indirimli taşımacılık, yolcu talebinde önemli bir artışa neden olabilir. Bu, kapasite yetersizliğine ve aşırı kalabalığa yol açabilir.

   - Zaman Yönetimi: Artan yolcu sayısı, güzergahlarda ve duraklarda bekleme sürelerini uzatabilir ve genel hizmet kalitesini düşürebilir.

3. HİZMET KALİTESİ

   - Aşırı Kalabalık:Bedava veya indirimli taşımacılık, özellikle yoğun saatlerde aşırı kalabalığa neden olabilir, bu da yolcuların konforunu ve güvenliğini olumsuz etkileyebilir.

   - Bakım ve Temizlik: Artan kullanım, araçların daha sık bakım ve temizlik gerektirmesine neden olabilir.

4. MALİ YÜKÜN DAĞITILMASI

   - Subvansiyon İhtiyacı: Kamu otoriteleri, özel işletmecilere kayıplarını telafi etmek için sübvansiyon sağlamak zorunda kalabilir. Bu, kamu bütçesi üzerinde ek bir yük oluşturabilir.

   - Haksız Rekabet: Bedava veya indirimli taşımacılık, bazı işletmeciler için haksız rekabet koşulları yaratabilir, özellikle sübvansiyonlar eşit dağıtılmazsa.

 ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

1. FİNANSAL DESTEK VE SÜBVANSİYONLAR

   - Kamu Desteği: Kamu otoriteleri, özel işletmecilere kayıplarını telafi etmek için finansal destek sağlamalıdır. Bu, sübvansiyonlar veya diğer mali teşvikler şeklinde olabilir.

   - Gelir Paylaşımı: Kamu ve özel sektör arasında gelir paylaşımı anlaşmaları yapılabilir. Örneğin, bilet gelirlerinin belirli bir yüzdesi kamu tarafından karşılanabilir.

2. DÜZENLEYİCİ ÖNLEMLER

   - Tarife Düzenlemeleri: Bedava ve indirimli biletlerin kullanım oranlarını düzenlemek için belirli kontenjanlar veya zaman dilimleri belirlenebilir.

   - Performans Teşvikleri: Hizmet kalitesini yüksek tutan işletmecilere ek teşvikler sağlanabilir.

3. OPERASYONEL İYİLEŞTİRMELER

   - Kapasite Artırımı: Artan yolcu talebine yanıt verebilmek için ek araçlar ve seferler düzenlenebilir.

   - Verimli Güzergah Planlaması: Yolcu yoğunluğunun dengeli dağıtılması için güzergah ve zaman çizelgeleri optimize edilebilir.

4. TEKNOLOJİK YATIRIMLAR

   - *Akıllı Biletleme Sistemleri: Gerçek zamanlı veri analizi ve dinamik fiyatlandırma sistemleri kullanılarak talep daha iyi yönetilebilir.

   - Araç Takip Sistemleri: Araçların konumunu ve doluluk oranlarını izleyen sistemler sayesinde hizmet verimliliği artırılabilir.

5. TOPLUM KATILIMI VE BİLİNÇLENDİRME

   - Halkla İletişim: Bedava ve indirimli taşımacılığın sürdürülebilirliği hakkında halkı bilgilendirmek ve bilinçlendirmek önemlidir.

   - Kullanım Kılavuzları: Yolculara indirimli ve bedava biletlerin hangi koşullarda kullanılabileceği konusunda rehberlik edilebilir.

-Kamuoyunu bilinçlendirerek, iletişim ağlarını güçlendirmek ,halkla ilişkiler birimi vasıtası ile basın birimini güçlendirmektir

Bu çözüm önerileri, indirimli ve bedava taşımacılığın özel işletmecilere getirdiği zorlukları hafifletebilir ve toplu taşıma hizmetlerinin sürdürülebilirliğini artırabilir. Bu çözümler, kamu ve özel sektör işbirliğinde dikkatlice planlanmalı ve uygulanmalıdır.

-

Toplam 498 defa okunmuştur. Paylaş

Etiketler : BAŞKAN SEDAT ŞAHİN , TOPLU ULAŞIMDA ÇÖZÜMÜ GÜNDEME ALDI