İstanbul Özel Halk Otobüsleri, Özel Taşımacı İşletme sistemi (ÖTİS) 2023 yılı güncellemesi İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) meclisinde görüşülerek meclis üyeleri tarafından oy birliği ile kabul edilmiştir
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hukuk, Ulaşım ve Trafik, Plan ve bütçe-Tarife komisyonlarının görüşü olarak İBB meclisinde görüşülmek üzere gönderilen yazıda Özel Halk Otobüsleri ÖTİS sistemi ile ilgili Rapor
17.09.2020 tarih ve 906 Sayılı İBB Meclis Kararı.
İBB Meclis Kararı gereği 01.12.2020 tarihi itibariyle uygulanmaya başlanan Özel Taşımacılık İşletim Sistemi (ÖTİS) öncesi alman prensip kararlarına göre;
- Hat optimizasyonlarına ve esnek planlamaya imkân sağlayan, - Kapasiteyi etkin ve verimli kullanmaya olanak sağlayan,
- Özel halk otobüslerinin özlük haklarını koruyan, kurumsal işletmeciliğin esas olduğu,
- Yeni sistemle birlikte toplu ulaşım imaj yenileme çalışmalarının başlatıldığı,
- Şoförü iyileştiren, kalitesini arttıran performansa dayalı bir sistemin oluşturulduğu,
- Ölçek ekonomisinden faydalanmak ve şirketlerin kurumsallaşmasını sağlayabilmek için gerekli politikaların izlendiği,
- Maliyet * kar modeli ile araç tiplerine göre maliyetlerin hesaplandığı ve belli oranda kar verildiği bir sistem kurgulanmıştır. Uygulamanın hayata geçmesinden sonra ise;
- Sistemin yolculuk gelirinden bağımsız olması sebebiyle,
-Daha az yolcunun olduğu hatlarda çalışma eğilimi,
-Hatların çalışma frekansına dikkat edilmemesi, araç katarlanmaları veya araların açılması
-Durakta durmama, yolcu almama eğilimi
-Kaçak geçiş ve usulsüz kart kullanımında artış
- Hatlarda daha az sefer sayısıyla çalışma talebi, daha az görev ve daha fazla avans süre beklentisi,
- Min, maliyet mantığı ile tek şoförle günlük görevi tamamlamaya çalışma eğilimi,
- Her ne kadar ek bakım ve performans ödemesi uygulansa da kilometresi az olan hatlara geçme talepleri
- Hat işletme hızlarının düşürülmesi veya Hat Efor Katsayısı (HEK) nın görece daha iyi olduğu hatlarda çalışma eğilimi gibi olumsuz reflekslerin geliştiği görülmüştür. Bu bağlamda yukarıda sayılan olumsuzlukların giderilmesi adına ekte sunulan çözümlerin değerlendirilmesi ve bu hususta karar almak üzere İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi'ne havalesi uygun görülmüştür denilmektedir
ÖZEL TAŞIMACI İŞLETME SİSTEMİ (ÖTİS) GÜNCELLEMELERİ
*Son 4 gün içerisinde planlanan seferini gerçekleştiremeyen araçlar rotasyon d1şına alınır. Son 30 gün içerisinde sefer gerçekleşme oranı %90 altında kalan araç işletmecilerine ilk tespitte 2.000 indirimli bilet tutarında yaptırım uygulanır. Tekrarında araç rotasyondan çıkartılır ve İETT uygunluk (muayene) raporu sonrasında yeniden rotasyona alınır. Araçların rotasyona alınmalarıyla birlikte tamamlanan süreç yeniden başlayacaktır.
HAKEDİŞ ÖDEMESİ
17.02.2022 tarih ve 179 sayılı İBB Meclis Kararının $8.maddesinde yer alan; “Değişken Maliyetlerdeki Bakım Birim Ödemesi aylık 7.000 km'ye kadar tablodaki değer üzerinden hesaplanması, aylık 7.000- 10.000 km arasında 7000 km'yi aşan kısmı için 0,157 TL, 10.000 km'yi aşan kısmı için km başına 0,392 TL olarak güncellenmesi” ibaresinin; “Değişken Maliyetlerdeki Bakım Birim Ödemesi aylık 7.000 km'ye kadar tablodaki değer üzerinden hesaplanır.
Aylık olarak 7.000-10.000 km aralığı için km başına bakım değişken birim maliyetinin 9635'i kadar, 10.000 km'yi aşan kısmı için km başına bakım değişken birim maliyetinin 2670'i kadar ilave ödeme yapılır ” Şeklinde güncellenmesi.
Sabit Maliyet toplamı 92.629 tl. ve performans ödemesi 46.315 tl. Toplam 138.944 tl. Olarak güncellenmesi
ŞİRKETLER VE KOOPERATİFLERE ACİL YOL YARDIMI ARACI
“ÖTİS kapsamındaki şirket ve kooperatifler tarafından acil yol yardım birimleri oluşturulacak ve yolda kalan araçlar en geç 2 saat içinde çekilecektir. 2 saat içinde çekilmeyen aracın işletmecisine 1.000 indirimli bilet yaptırım uygulanacaktır.” maddesinin ÖTİS kapsamına dâhil edilmesi,
KAZA YAPMAYAN ŞOFÖRE ÖDÜL
“İlgili çalışma ayı boyunca en az 25 gün rotasyonda bulunan bir araç için, aracın herhangi bir kazaya karışmaması durumunda (kaza oluşması halinde kusurun hangi tarafta olduğuna bakılmaksızın); araç işletmecisi tarafından resmi olarak İdare'ye bildirimi yapılmış (araç ile ilişkilendirilmiş) en fazla 2 şoföre ayrı ayrı olmak üzere 400 indirimli bilet bedeli kazasızlık performans ödemesi yapılır.” maddesinin ÖTİS kapsamına dâhil edilmesi.
YOĞUN TRAFİKTE ÇALIŞAN ARAÇLAR İÇİN GÜNCELLEME
“Değişken maliyetleri etkileyen Hat Efor Kafsayısını (HEK) hesaplamak için kullanılan girdilerden olan; km başı maksimum yakıt litresi 0,55'ten 0,58'e çıkarılacak, km başı minimum yakıt litresi ise 0,35'ten 0,335'e düşürülecektir. ” maddesinin ÖTİS kapsamına dâhil edilmesi.
SIFIR OTOBÜS ALACAKLARA 10.000 TAM BİLET ORANINDA DESTEK
** Yıl içerisinde aracını "O km" yeni bir ara la yenileyen işletmeciye bir defaya mahsus olmak üzere 12 metrelik bir otobüs için 10.000 bilet oranında destekleme ödemesi yapılır"
** Performans ödemeleri ile alakalı tanımlanan modelin ÖTİS kapsamına dahil edilmesi:
PERFORMANSI SAĞLAYAN İŞLETMECİYE DESTEK
"Performans ödeme kalemini oluşturulacak performans kriterleri güncellenen tabloya göre hesaplanacaktır. Taşımacı Yolculuk Puanı, Operatörün Hizmet Kalitesi, Yolcu Başına Şikâyet sayısı Dar Bölgenin ve işletmecinin Performansı aylık 110 puan üzerinden hesaplanacaktır
DİĞER GÜNCELLEMELER
15.12.2022 tarih ve 1593 sayılı İBB Meclis Kararıyla belirlenen;
a) Özel Toplu Taşımacılık İşletim Sistemi Tahsis Belgesi (Plaka Tahsis Belgesi) ücretinin, Taksi/Taksi Dolmuş/Minibüs Taşımacılığı Tahsis Belgesi ücreti olan 7.798 TL olarak belirlenmesi
b) Özel Toplu Taşımacılık İşletim Sistemi Tahsis Belgesine ilişkin (Plaka Tahsis Belgesi) 1.derece akrabalar, eş ve kardeşler arasında yapılan işlemlerin her plaka için yılda bir kez ile sınırlı olmak üzere ücretsiz olması
c) Özel Toplu Taşımacılık İşletim Sistemi Tahsis Belgesine ilişkin (Plaka Tahsis Belgesi) gerçek kişi ve ortağı olduğu tüzel kişi arasında yapılacak işlemlerde her plaka için bir defaya mahsus olmak üzere tahsis ücreti alınmaz.
d) Ticari Araç (Plaka) Tahsis Belgesi başlığı altında yer alan tüm belgelerin süresinin 30 gün olması, Şeklinde revize edilmesi.
** “Bu kararda düzenlenmeyen diğer hususlarda, bu konu ile ilgili daha önce alınmış olan meclis kararlarının uygulanması” maddesinin eklenmesi.
*** ÖTİS Maliyet Tablosu 01.07.2023 tarihinden itibaren günün koşulları göz önüne alınarak tekrar değerlendirme yapılacaktır
TEŞEKKÜR
İstanbul Özel Halk Otobüsleri Esnaf Odası Başkanı Göksel Ovacık, Başta İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu olmak üzere İBB,İETT Yöneticilerine ve Grubu bulunan siyasi partilerin Başkanlarına ve bütün meclis üyelerine teşekkür ederek , kararın hayırlı olmasını temenni etti
Etiketler : ÖTİS SİSTEMİ GÜNCELLEMESİ İBB MECLİSİNDE KABUL EDİLDİ